– reteta vegetariana –

Sa crezi ca mananci si sa mananci o salata greceasca veritabila sunt 2 lucruri absolut diferite si de asta m-am convins pe propria piele. Salata greceasca pe care am mancat-o in restaurantele romanesti nu are nici cea mai mica urma din reteta originala in afara de rosii, castraveti si ceapa care se numeste generic salata asortata…

Cat de greu poate fi sa tai si sa amesteci niste legume? Nu e greu, dar e o arta!

Prima masa luata in Grecia a fost cina la o terasa pe malul marii unde meniurile erau in 3 limbi greaca, engleza si romana. Proprietarul localului, un grec care nu semana deloc cu Zorba, stia toate felurile de mancare din meniu in romaneste si ne-a servit the best greak salad in town! Aceasta salata a fost ca untul pe paine pentru sufletul si creierul meu!

De 2 saptamani incoace tot fac salata greceasca si tind sa cred ca magia salatei grecesti se ascunde in 3 ingrediente: branza feta, oregano si ulei de masline bun!

Paine si tacamuriIngrediente pentru 1 farfurie

______________________________________

Castraveti – 2 buc mici

Ceapa – 1 buc

Rosii – 4 buc mici

Ardei Kapia copt – 1 buc

Masline – 5-6 buc

Branza Feta – o felie sanatoasa

Ulei de masline si Oregano –  din abundenta

Sarea este un ingredient pe care nu l-am simtit in salata greceasca. Feta este suficient de sarata astfel incat sa nu mai fie nevoie de acest ingredient.

Se prepara cu arta si pasiune in straturi

____________________________________________________

  1. Castravetii se spala, se taie in bucati mari si se aseaza pe fundul farfuriei.
  2. Ceapa rosie sau alba (eu mai folosesc si ceapa verde daca am la indemana), se curata, se taie rondele si se arnajeaza intr-un strat uniform peste castraveti.
  3. Rosiile se spala, se taie bucati mari si se aranjeaza peste ceapa.
  4. Ardiul kapia se taie in 5-6 fasii care se pun razlet prin farfurie
  5. Maslinele se arunca peste celelalte ingrediente.
  6. La final se tranteste o bucata zdravana de feta peste care se asterne oregano si ulei de masline din abundenta.

Credeti-ma nimic nu se compara cu bucata de branza feta cu aroma de oregano si ulei de masline de prima presa,  trantita peste gramada de legume. O bucata de feta rupta cu furculita alaturi de o bucata de rosie, ceapa sau ardei kapia copt e o nebunie gastronomica. E o simfonie a gusturilor si aromelor grecesti.

Cate bordeie, atatea obicee…

…la fel e si in Grecia. Prima salata despre care vorbeam la inceput continea niste ardei mici, verzi si rosii, copti, dar care nu erau iuti – se integrau perfect in armonia de gusturi si arome. Din pacate nu am vazut in Romania astfel de ardei, desi trebuie sa recunosc ca intr-un fel semanau cu specia de ardei bulgaresti. Problema este ca in cazul acestora exista sanse sa dai peste un ardei iute.

O alta salata greceasca continea ardei kapia copt taiat fasii, exact ca in reteta prezentata mai sus. O alta salata continea ardei kapia crud, dar trebuie sa recunosc ca aceasta varianta nu prea a fost pe placul meu. In perspectiva mea culinara ardeiul crud si castravetele nu au ce cauta in aceeasi farfurie.

In cele 3 zile petrecute pe insula Thassos am mancat branza, masline, oregano si ulei de masline la fiecare masa si de fiecare data a fost un orgasm culinar.

Am avut parte si de 2 esecuri culinare, dar in acest text doar despre Zorba…

Credit Foto: Jubirica & Irina Bujor
